|
Czy utwór Świtezianka zawiera cechy epickie?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5046 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Rozróżnianie gatunków literackich jest jedną z umiejętności diagnozowanych na sprawdzianie zewnętrznym. Niniejszy scenariusz stanowi propozycję metodyczną lekcji poswięconej analizie Mickiewiczowskiej "Świtezianki" pod kątem zawartości w utworze elementów epickich.
Temat: Czy utwór "Świtezianka" zawiera cechy epickie? (scenariusz lekcji w kl.VI)
Cel ogólny: Doskonalenie umiejętności nazywania i wskazywania cech epickich w utworze wierszowanym.
Cele operacyjne: Uczeń:
- wie, co to jest epika,
- zna rodzaje literackie,
- potrafi nazwać cechy utworu epickiego,
- potrafi wskazać cechy epickie w utworze,
- potrafi sformułować wnioski w formie notatki.
Metody: heureza, praca z tekstem.
Forma: indywidualna, zbiorowa.
Pomoce: Tekst utworu "Świtezianka", napisane komputerowo kartki papieru z wyszczególnionymi wskaźnikami epickości, tekst z luką .
- Część wstępna. Przypomnienie wybranych pojęć z teorii literatury:
- Utwórz antonim słowa "proza".
- Z jakim rodzajem literackim zazwyczaj kojarzy się wiersz?
- Jakie znamy rodzaje literackie?
- Część zasadnicza – analiza budowy utworu.
- Jakie cechy posiada utwór epicki? Czym wyróżnia się utwór epicki? / uczniowie wymieniają cechy, nauczyciel przypina magnesami kartki papieru /
- pisany zazwyczaj prozą,
- jest obecny narrator,
- występuje świat przedstawiony (czas i miejsce akcji, bohaterowie , wydarzenia )
- Poszukajmy wypowiedzi narratora w utworze:
- które fragmenty wypowiada narrator, jak graficznie jego wypowiedzi wyróżniają się od wypowiedzi bohaterów ?
- w której osobie wypowiada się narrator?
- jaki jest jego stosunek do wydarzeń?
- Sformułowanie odpowiedzi na pytanie w temacie. "Świtezianka" zawiera cechy epickie. O epickim charakterze utworu decyduje
obecność narratora i świata przedstawionego. Wniosek : Uczniowie uzupełniają tekst z luką : Utwór wierszowany jest utworem epickim, jeśli występuje w nim................................ , który opowiada o .......................................
- Część podsumowująca:
- Czego nauczyliśmy się na dzisiejszej lekcji?
- wskazywać w tekście osobę narratora,
- przypomnieliśmy cechy utworu epickiego.
- Ocena pracy zespołu klasowego.
- Praca domowa:
- naucz się czytać z podziałem na role "Świteziankę"- konkurs /9 osób/
- napisz plan wydarzeń "Świtezianki".
opr. Elżbieta Grodzka |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|